شناخت زمین>2
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

تصوير كوتاهي از تكامل زمين   

 در حدود 5 ميليارد سال پيش، ماده‌اي كه در حال حاضر تشكيل دهنده‌ي زمين و سيارات ديگر منظومه شمسي است در شرايطي قرار داشت كه براي پيدايش هسته عناصر راديواكتيو مناسب بود. حدود چند ميليون سال بعد، اين ماده با پشت سر گذاردن شرايط مختلفي، منجر به تشكيل ابر غول‌آساي در بر گيرنده خورشيد گشت، كه با سرعت نسبتا" زياد به تعداد كمي اجرام بزرگ (سيارات) مبدل شد منجمله زمين ما.

     تجزيه عناصر راديواكتيو، با ايجاد حرارت توام است. حرارت به آساني از ذرات كوچك به فضا راه مي‌يافت اما هنگامي كه ذرات مزبور به تشكيل توده‌ي بزرگي مانند زمين همت گمارد، حرارت، در قسمت داخلي آن انباشته شد؛ قسمتي از ماده‌ي داخلي زمين در حدود 4 ميليارد سال پيش گداخته كرد.

     مواد گداخته سبك‌تر پس از مدتي به سطح زمين روي آورد و پوسته زمين را كه متشكل از صخره‌ها و مواد معدني است تشكيل داد. اين پوسته، دائما" در تغيير است. لايه‌هاي بالايي آن به وسيله جويبارهاي آب شسته و دوباره در قعر درياها و اقيانوس‌ها ته نشين مي‌شود. لايه‌هاي ته نشين شده، فشرده مي‌شود و براثر فشارهاي دروني چين بر‌مي‌دارد. قسمت‌هاي جديدتري از ماده‌ي داخلي همواره به پوسته زمين راه مي‌يابد.

     مرحله فعلي تكامل زمين را مي‌توان به خوبي مرحله بلوغ آن در نظر گرفت. گذشت چند هزار ميليون سال ديگر موجب سرد شدن قسمت داخلي و رخت بربستن جوش و خروش از سطح اين سياره خواهد گشت.

     دانش بشري، تصوير ديگري را از عمري كه زمين بدان دست خواهد يافت، و آن‌چه كه در آينده‌ي دور دست بدان شباهت خواهد داشت، ترسيم نموده است. در حال حاضر دانشمندان مشغول تفحص و جستجو در گذشته‌اند. زيرا اين گذشته براي درك وضعيت آينده‌ي زمين داراي اهميت شايان است.

     هم اكنون دانشمندان با فرستادن ربات‌هايي به سوي سياره‌ها و قمر‌هاي دور دست منظومه شمسي اطلاعات بسيار غني و گران‌بهايي از گذشته بدست آورده‌اند. مانند رباتي كه بر سطح قمر سياره زحل به نام تيتان فرود آمد و عكس‌هايي از درياي نفت كه بر سطح اين سياره جريان دارد به زمين ارسال كرد. هم‌چنين دو ربات روح و فرصت كه بر سطح كره مريخ با موفقيت فرود آمدند و هر دو هم اكنون مشغول فعاليت هستند و عكس‌هاي ارزشمندي ارسال كرده‌، و آزمايش‌هاي گوناگوني در سطح مريخ انجام داده و به زمين ارسال مي‌كنند. همه‌ي اين اطلاعات مربوط به گذشته منظومه شمسي و چگونگي تكوين سيارات و قمرها و ... مي‌باشد.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب